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Aktuelle Print-Ausgabe:
CARGO Film/Medien/Kultur 41
vom 22. März 2019

CARGO 41 Cover, CARGO 40 Cover,

Thema/Reihe US-Independent
Container vom 28. März 2009 von Ekkehard Knörer

Neoneo in USA
Zur amerikanischen Neoneorealismusdebatte.

In den USA wird seit kurzem recht heftig über ein neoneorealistisches US-Independent-Kino diskutiert. Auslöser war ein sehr ausführlicher Artikel von A.O. Scott im Magazine der New York Times. Darauf erwidert hat der Godardien Richard Brody im Blog des New Yorker. Auf die Erwiderung erwidert A.O. Scott im Blog der New York Times. Daraufhin bedankt sich Brody für Scotts Antwort und bestärkt und erläutert seine Kritik wie folgt:

[Scott] brings up some interesting matters that merit discussion. Behind his enthusiasm for the films he discusses, I sensed a design that was less aesthetic than political; in his response, he expresses it:

What do we mean to one another. What are the limits of compassion and solidarity in a world defined by individualism and organized around acquisition and consumptionàI’m interested in movies that raise these questions with clarity, nuance and feeling, even if the questions themselves ultimately belong not to cinema but to the murkier realms of ethics, politics and religion.

But how the questions are raised and the answers suggested are matters not only for ethics, politics, and religion but also for the cinema itself. Scott positions himself as an “incorrigible humanist” against my “diehard formalist.” I call myself a humanist too, but I look to art to challenge my assumptions, my prejudices, even my deepest humanistic convictions. I want the work of artists who dare to offer up disturbing ideas, shocking facts, dangerous emotions to reinforce, even expand, my humanism. It’s a hope—and a risk.

Eine alte Debatte. Aber eine, die stets aufs Neue zu führen ist.

Auslöser des Ganzen ist - neben Kelly Reichardts (Old Joy) neuem Film Wendy and Lucy - das jüngste Werk von Ramin Bahrani (Man Push Cart, Chop Shop): Goodbye Solo. Im Greencine-Daily-Blog spricht Aaron Hillis mit dem Regisseur, auch über den Artikel von A.O. Scott. Roger Ebert hat unterdessen Bahrani zum "new great American director" ausgerufen. In den Kommentaren schlägt er sich übrigens - wie zu erwarten war - auf Scotts Seite:

Is "The Bicycle Thief" materialist? Brody writes like a person who never had a bicycle stolen as a boy. I did, and there was nothing materialist about it. I lost my freedom, my speed, my transportation, my bike! If he doesn't believe a bicycle has spiritual values, he must never have been a boy.

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